Compartiment _______________ Şcoala Gimnaziala
ANEXA Nr. 4.1. la
instrucţiuni
Conducător de
compartiment:
Numele şi prenumele:
Funcţia: _______________
Semnătura
..................................
Data ____________________
CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE
A stadiului de implementare
a standardelor de control intern/managerial
Criterii generale de evaluare a stadiului implementării
standardului
|
Răspuns şi explicaţii
|
La nivelul compartimentului standardul este:
|
|
Da/Nu
|
Explicaţie asociată răspunsului
|
I/PI/NI
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
I. MEDIUL DE
CONTROL
|
|
||
Standardul 1 – Etică, integritate
|
|
I
|
|
A fost
comunicat personalului un cod de conduită, care stabileşte reguli de
comportament etic în realizarea atribuţiilor de serviciu, aplicabil atât
personalului de conducere, cât şi celui de execuţie din cadrul
compartimentului ?
|
DA
|
Regulile de conduită pentru personalul de conducere şi
de execuţie s-au cuprins în Regulamentul intern, adus la cunoştinţă
personalului sub semnătură şi afişat.
|
|
Salariaţii
beneficiază de consiliere etică şi li se aplică un sistem de monitorizare a
respectării normelor de conduită?
|
DA
|
Prin act de decizie internă a fost numită o persoană
care monitorizează respectarea normelor de conduită de către personalul
entităţii şi care asigură salariaţilor consiliere etică.
|
|
Standardul 2 – Atribuţii, funcţii, sarcini
|
I
|
||
Personalului
îi sunt aduse la cunoştinţă documentele actualizate privind misiunea
entităţii, regulamentele interne şi fişele posturilor?
|
DA
|
Personalului
îi sunt aduse la cunoştinţă documentele actualizate privind misiunea
entităţii, regulamentele interne şi fişele posturilor sub semnătură.
|
|
Sarcinile/Atribuţiile
asociate posturilor sunt stabilite în concordanţă cu competenţele decizionale
necesare realizării acestora?
|
DA
|
Atribuţiile asociate posturilor au fost reanalizate
dacă sunt stabilite în concordanţă cu competenţele decizionale necesare
realizării acestora, neconsemnându-se neconcordanţe.
|
|
Standardul 3 – competenţă, performanţă
|
|
I
|
|
Au fost
analizate şi stabilite cunoştinţele şi aptitudinile necesare a fi deţinute în
vederea îndeplinirii sarcinilor/atribuţiilor asociate fiecărui post?
|
DA
|
Au fost analizate şi stabilite cunoştinţele şi
aptitudinile necesare a fi deţinute în vederea îndeplinirii
sarcinilor/atribuţiilor asociate fiecărui post, neconsemnându-se
neconcordanţe.
|
|
Sunt
identificate nevoile de perfecţionare a pregătirii profesionale a
personalului?
|
DA
|
Odată cu întocmirea rapoartelor de evaluare anuală sunt
identificate şi nevoile de perfecţionare a pregătirii profesionale a
personalului.
|
|
Sunt
elaborate şi realizate programe de pregătire profesională a personalului,
conform nevoilor de perfecţionare identificate anterior?
|
DA
|
Sunt elaborate şi realizate programe de pregătire
profesională a personalului, conform nevoilor de perfecţionare identificate
anterior.
|
|
Standardul 4 – Funcţii sensibile
|
I
|
||
A fost întocmit
inventarul funcţiilor sensibile?
|
DA
|
În cadrul entităţii nu s-au identificat funcţii
sensibile.
|
|
Este
stabilită o politică adecvată de rotaţie a salariaţilor din funcţiile
sensibile?
|
DA
|
Nefiind identificate funcţii sensibile nu este cazul
stabilirii de politici adecvate de rotaţie a salariaţilor din aceste funcţii.
|
|
Standardul 5 - Delegarea
|
I
|
||
Sunt
stabilite şi comunicate limitele competenţelor şi responsabilităţilor care se
delegă?
|
DA
|
Sunt stabilite şi comunicate limitele competenţelor şi
responsabilităţilor care se delegă prin act de decizie internă.
|
|
Delegarea/subdelegarea
de competenţă se realizează în baza unor proceduri specifice aprobate?
|
DA
|
Delegarea/subdelegarea de competenţă se realizează în
baza unor proceduri specifice aprobate.
|
|
Standardul 6 – Structura organizatorică
|
I
|
||
Sunt
efectuate analize, la nivelul principalelor activităţi, în scopul
identificării eventualelor disfuncţionalităţi în fixarea sarcinilor de lucru
individuale prin fişele posturilor şi în stabilirea atribuţiilor
compartimentului?
|
DA
|
S-au efectuat, de către secretarul entităţii, analize,
la nivelul principalelor activităţi, în scopul identificării eventualelor
disfuncţionalităţi în fixarea sarcinilor de lucru individuale prin fişele
posturilor şi în stabilirea atribuţiilor compartimentului, fără a se consemna
disfuncţionalităţi.
|
|
Structura
organizatorică asigură funcţionarea circuitelor şi fluxurilor informaţionale
necesare supravegherii şi realizării activităţilor proprii?
|
DA
|
Organigrama entităţii se modifică şi aprobă de câte ori
este nevoie pentru a asigura funcţionarea circuitelor şi fluxurilor
informaţionale necesare supravegherii şi realizării activităţilor proprii
|
|
II.
PERFORMANŢA ŞI MANAGEMENTUL RISCULUI
|
|||
Standardul 7 - Obiective
|
I
|
||
Sunt
stabilite obiectivele specifice la nivelul compartimentului?
|
DA
|
Obiectivele specifice la nivelul compartimentului sunt
stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat în
condiţiile legii.
|
|
Obiectivele
sunt astfel stabilite încât să răspundă pachetului de cerinţe S.M.A.R.T.?(unde:
S- precise; M- măsurabile şi verificabile; A- necesare; R-realiste; T- cu
termen de realizare.)
|
DA
|
Obiectivele sunt astfel stabilite încât să răspundă
pachetului de cerinţe S.M.A.R.T.
|
|
Sunt
stabilite activităţile individuale
pentru fiecare salariat, care să conducă la atingerea obiectivelor
specifice compartimentului?
|
DA
|
Fiecare salariat a semnat de primirea unei fişe a
postului.
|
|
Standardul 8 - Planificarea
|
NI
|
||
Resursele
alocate sunt astfel repartizate încât să asigure activităţile necesare realizării
obiectivelor specifice compartimentului?
|
NU
|
Având în vedere caracterul limitat al resurselor se mai
caută decizii cu privire la cel mai bun mod de alocare.
|
|
În cazul
modificării obiectivelor specifice, sunt stabilite măsurile necesare pentru
încadrarea în resursele repartizate?
|
NU
|
Având în vedere caracterul limitat al resurselor se mai
caută decizii cu privire la cel mai bun mod de alocare.
|
|
Standardul 9 - Coordonarea
|
NI
|
||
Sunt adoptate
măsuri de coordonare a deciziilor şi
activităţilor compartimentului cu cele ale altor compartimente, în scopul
asigurării convergenţei şi coerenţei acestora?
|
NU
|
Pentru o coordonare eficientă se vor stabili măsuri de
coordonare a deciziilor şi
activităţilor compartimentului cu cele ale altor compartimente, în scopul asigurării
convergenţei şi coerenţei acestora.
|
|
În
compartiment se realizează consultarea prealabilă, în vederea coordonării
activităţilor?
|
NU
|
Pentru o coordonare eficientă se vor stabili măsuri de
coordonare a deciziilor şi
activităţilor compartimentului.
|
|
Standardul 10 – Monitorizarea performanţelor
|
NI
|
||
Este
instituit un sistem de monitorizare şi raportare a performanţelor, pe baza
indicatorilor asociaţi obiectivelor specifice?
|
NU
|
Vor
trebui introduse în Regulamentul intern criteriile şi procedurile de evaluare
profesională a salariaţilor, conform recomandărilor auditorului intern.
|
|
Atunci când
necesităţile o impun , se efectuează o reevaluare a relevanţei indicatorilor
asociaţi obiectivelor specifice, în scopul operării corecţiilor cuvenite?
|
NU
|
Vor
trebui introduse în Regulamentul intern criteriile şi procedurile de evaluare
profesională a salariaţilor, conform recomandărilor auditorului intern.
|
|
Standardul 11 – Managementul riscului
|
NI
|
||
Sunt
identificate şi evaluate principalele riscuri, proprii activităţilor din
cadrul compartimentului?
|
NU
|
Respectarea actului de decizie internă, emis, de către
persoanele numite ca responsabili cu identificarea riscurilor din fiecare
compartimen, elaborarea şi actualizarea registrului riscurilor pentru
comartimentele pe care le coordonează.
|
|
Sunt
stabilite măsuri de gestionare a riscurilor identificate şi evaluate la
nivelul activităţilor din cadrul compartimentului ?
|
NU
|
Conform actului de decizie internă emis, responsabilii
compartimentelor organizatorice sunt şi responsabilii echipelor de gestionare
a riscurilor(EGR). Responsabilii echipelor de gestionare a riscurilor(EGR)
vor întocmi un registru de procese
verbale în care vor fi analizate modurile în care au fost identificate riscurile asociate
activităţilor, evaluate, tratate şi a adecvării instrumentelor de control
implementate, în vederea menţinerii riscurilor în limitele acceptabile;
|
|
Este
asigurată completarea/actualizarea registrului riscurilor?
|
NU
|
Respectarea actului de decizie internă, emis, de către
persoana numită ca responsabil cu elaborarea Registrului riscurilor
entităţii, căruia îi revine şi responsabilitatea actualizării sistematice a
acestuia, cel mai târziu anual.
|
|
Standardul 15 – Ipoteze,reevaluări
|
I
|
||
Stabilirea
obiectivelor specifice are la bază formularea de ipoteze/premize, acceptate
prin consens?
|
DA
|
Stabilirea obiectivelor specifice are la bază
formularea de ipoteze/premize, acceptate prin consens.
|
|
Sunt
reevaluate obiectivele specifice atunci când se constată modificări ale
ipotezelor/premizelor care au sta la baza fixării acestora?
|
DA
|
Sunt
reevaluate obiectivele specifice atunci când se constată modificări ale
ipotezelor/premizelor care au sta la baza fixării acestora.
|
|
III.
INFORMAREA ŞI COMUNICAREA
|
|||
Standardul 12 – Informarea
|
NI
|
||
Au fost
stabilite tipurile de informaţii, conţinutul,calitatea, frecvenţa, sursele şi
destinatarii acestora, astfel încât personalul de conducere şi cel de
execuţie, prin primirea şi transmiterea informaţiilor, să îşi poată îndeplini
sarcinile de serviciu?
|
NU
|
La nivelul entităţii se vor stabili tipurile de
informaţii, conţinutul,calitatea, frecvenţa, sursele şi destinatarii
acestora, astfel încât personalul de conducere şi cel de execuţie, prin
primirea şi transmiterea informaţiilor, să îşi poată îndeplini sarcinile de
serviciutipurile de informaţii, conţinutul,calitatea, frecvenţa, sursele şi
destinatarii acestora, astfel încât personalul de conducere şi cel de
execuţie, prin primirea şi transmiterea informaţiilor, să îşi poată îndeplini
sarcinile de serviciu.
|
|
Colectarea,prelucrarea
şi centralizarea informaţiilor se realizează în sistem informatizat?
|
NU
|
Nu sunt condiţii tehnice pentru colectarea,prelucrarea
şi centralizarea informaţiilor în sistem informatizat.
|
|
Standardul 13 –Comunicarea
|
NI
|
||
Circuitele
informaţionale(traseele pe care circulă informaţiile) asigură o difuzare
rapidă, fluentă şi precisă a informaţiilor, astfel încât acestea să ajungă la timp la utilizatori?
|
NU
|
În regulamentul intern nu se precizează sistemul de
comunicare internă şi externă, care să asigure o difuzare rapidă, fluentă şi
precisă a informaţiilor.
|
|
Sunt
stabilite canale adecvate de comunicare prin care managerii şi personalul de
execuţie din cadrul unui compartiment
să fie informaţi cu privire la proiectele
de decizii sau iniţiative, adoptate la nivelul altor compartimente,
care le-ar putea afecta sarcinile şi responsabilităţile?
|
NU
|
În regulamentul intern nu se precizează sistemul de
comunicare internă şi externă, care să asigure o difuzare rapidă, fluentă şi
precisă a informaţiilor.
|
|
Standardul 14 – Corespondenţa şi arhivarea
|
NI
|
||
Sunt aplicate
proceduri pentru primirea/expedierea, înregistrarea şi arhivarea
corespondenţei?
|
NU
|
Sunt elaborate şi aprobate proceduri dar nu se aplică.
|
|
Reglementările
legale în vigoare cu privire la manipularea şi depozitarea informaţiilor
clasificate sunt cunoscute şi alicate în practică?
|
NU
|
Nu s-a emis
un document din care să reiasă că reglementările legale în vigoare cu privire
la manipularea şi depozitarea informaţiilor clasificate sunt cunoscute.
|
|
Standardul 16 – Semnalarea neregularităţilor
|
NI
|
||
A fost
comunicată salariaţilor procedura aplicabilă în cazul semnalării unor
neregularităţi?
|
NU
|
Nu s-au emis proceduri distincte pentru semnalarea
neregularităţilor.
|
|
În cazul
semnalării unor neregularităţi, conducătorul de compartiment a întreprins
cercetările adecvate în scopul elucidării acestora şi a aplicat măsurile care
se impun?
|
NU
|
În lipsa procedurilor nici conducătorul de compartiment
nu a întreprins cercetările adecvate în scopul elucidării neregularităţilor.
|
|
IV.
ACTIVITĂŢI DE CONTROL
|
|||
Standardul 17 – Proceduri
|
NI
|
||
Pentru
activităţile proprii au fost elaborate/actualizate proceduri operaţionale?
|
NU
|
Nu au fost elaborate şi aprobate proceduri operaţionale
pentru activităţile registrului agricol şi al bibliotecilor.
|
|
Procedurile
operaţionale comunicate salariaţilor sunt aplicate?
|
NU
|
Personalul entităţii nu s-a obişnuit să lucreze după
procedură.
|
|
Standardul 18 – Separarea atribuţiilor
|
I
|
||
Funcţiile de
iniţiere, verificare şi aprobare a operaţiunilor sunt funcţii separate şi
exercitate de persoane diferite?
|
DA
|
Prin act de decizie internă s-a stabilit ca funcţiile
de iniţiere, verificare şi aprobare a operaţiunilor să fie funcţii separate
şi exercitate de persoane diferite.
|
|
Conceperea şi
aplicarea procedurilor asigură separarea atribuţiilor?
|
DA
|
Conceperea şi aplicarea procedurilor asigură separarea
atribuţiilor.
|
|
Standardul 19 – Supravegherea
|
NI
|
||
Managerii
supraveghează şi supervizează activităţile care intră în responsabilitatea
lor directă?
|
NU
|
Nu au fost stabilite de către manageri modalităţile
care să confirme respectarea procedurilor de către personalul entităţii.
|
|
Supervizarea
unor activităţi care implică un grad ridicat de expunere la risc se
realizează pe baza unor proceduri prestabilite?
|
NU
|
Nu au fost elaborate proceduri prestabilite pentru
supervizarea unor activităţi care implică un grad ridicat de expunere la
risc.
|
|
Standardul 20 – Gestiunea abaterilor
|
I
|
||
În situaţia
în care, din cauza unor circumstanţe deosebite, apar abateri faţă de
procedurile stabilite, se întocmesc documente adecvate, aprobate la nivel
corespunzător, înainte de efectuarea operaţiunilor?
|
DA
|
S-au stabilit prin procedurile operaţionale elaborate
şi aprobate documentele ce se întocmesc în situaţia în care, din cauza unor
circumstanţe deosebite, apar abateri faţă de procedurile stabilite.
|
|
Se efectuează
o analiză periodică a circumstanţelor şi a modului cum au fost gestionate
abaterile în vedera desprinderii, pentru viitor, a unor concluzii de bună
practică?
|
DA
|
Se efectuează o analiză periodică/la nevoie a
circumstanţelor şi a modului cum au fost gestionate abaterile în vedera
desprinderii, pentru viitor, a unor concluzii de bună practică.
|
|
Standardul 21 – Continuitatea activităţii
|
I
|
||
Sunt
inventariate situaţiile generatoare de întreruperi în derularea unor
activităţi?
|
DA
|
Sunt inventariate posibilele situaţii generatoare de
întreruperi în derularea unor activităţi.
|
|
Sunt
stabilite şi aplicate măsuri pentru asigurarea continuităţii activităţii, în
cazul apariţiei unor situaţii generatoare de întreruperi?
|
DA
|
Sunt stabilite şi aplicate măsuri pentru asigurarea
continuităţii activităţii, în cazul apariţiei unor situaţii generatoare de
întreruperi.
|
|
Standardul 22 – Strtegii de control
|
NI
|
||
Au fost
elaborate strategii de control adecvate pentru atingerea obiectivelor
specifice?
|
NU
|
Entitatea publică nu a stabilit politicele adecvate
strategiilor de control şi programelor concepute pentru atingerea obiectivelor.
|
|
Strategiile
de control aplicate furnizează o asigurare rezonabilă cu privire la atingerea
obiectivelor specifice?
|
NU
|
Entitatea publică nu a stabilit politicele adecvate
strategiilor de control şi programelor concepute pentru atingerea
obiectivelor.
|
|
Standardul 23 – Accesul la resurse
|
I
|
||
Sunt emise
acte administrative de reglementare a accesului salariaţilor din compartiment
la resursele materiale, financiare şi informaţionale?
|
DA
|
Secretarul entităţii a elaborat un regulament, aprobat
de conducătorul instituţiei, privin accesul salariaţilor la resursele
materiale, financiare şi informaţionale.
|
|
Accesul
personalului la resurse se realizează cu respectarea strictă a normelor
cuprinse în actele administrative de relementare cu acest obiect?
|
DA
|
Accesul personalului la resurse se realizează cu
respectarea strictă a normelor cuprinse în actele administrative de
relementare cu acest obiect.
|
|
V. AUDITAREA
ŞI EVALUAREA
|
|||
Standardul 24 –Verificarea şi evaluarea controlului
|
NI
|
||
Conducătorul
compartimentului realizează, anual, operaţiunea de autoevaluare a
subsistemului de control intern/managerial existent la acest nivel?
|
NU
|
Conducătorul compartimentului nu a realizat, anual,
operaţiunea de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial
existent la acest nivel.
|
|
Operaţiunile
de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial au drept
rezultat date,informaţii şi constatări pertinente necesare luării de decizii
operaţiuonale, precum şi raportări?
|
NU
|
Conducătorul compartimentului nu a realizat, anual,
operaţiunea de autoevaluare a subsistemului de control intern/managerial
existent la acest nivel.
|
|
Standardul 25 – Auditul intern
|
I
|
||
Compartimentul
de audit intern execută în afara misiunilor de asigurare, planificate şi
aprobate de manager şi misiuni de consiliere privind pregătirea procesului de
autoevaluare a sistemului de control intern/managerial al compartimentului?
|
DA
|
Compartimentul de audit intern execută în afara
misiunilor de asigurare, planificate şi aprobate de manager şi misiuni de
consiliere privind pregătirea procesului de autoevaluare a sistemului de
control intern/managerial al compartimentului.
|
|
Compartimentul
de audit intern dispune de suficient personal pentru a realiza integral
programul anual de audit?
|
DA
|
Auditul intern se efectuează prin contract de prestări
servicii şi până în prezent au fost realizate 100% programele anuale de
audit.
|
|
Concluzii cu
privire la stadiul de implementare a standardelor de control
intern/managerial: Gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial
cu standardele de control intern/managerial este parţial conform, fiind
implementate câte 13 standarde, la fiecare ordonator de credite. Măsuri de
adoptat: implementarea restului de 12 standarde.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu