marți, 29 martie 2016

TIC - PROGRAMĂ ŞCOLARĂ pentru programul „A doua şansă“ – învăţământ primar NIVELURILE III–IV

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII,
TINERETULUI ŞI SPORTULUI
TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI COMUNICAŢIEI
PROGRAMĂ ŞCOLARĂ
pentru programul „A doua şansă– învăţământ primar
NIVELURILE III–IV
Aprobată prin Ordinul Ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
nr. ………
Bucureşti, 2011



 NOTĂ DE PREZENTARE

Învăţarea asistată de calculator este un factor de progres în activitatea didactică, dacă programele sunt alcătuite pe baza unor cerinţe didactice şi dacă se are în vedere dezvoltarea creativităţii, eficienţa fiind sporită mai ales din punct de vedere formativ.
Abilitatea de a utiliza calculatorul este un factor important în integrarea socială. Datele scrise pe hârtie par din ce în ce mai mult o soluţie neadecvată, în activitatea de zi cu zi făcându-şi loc din necesitate programele de calculator, care par să rezolve multe aspecte ce ţin de optimizarea activităţilor, de sporirea eficienţei lucrului şi, nu în ultimul rând, de scurtarea timpului necesar realizării scopurilor propuse. Calculatorul este în prezent utilizat ca mijloc de comunicare în majoritatea domeniilor sociale, economice, de divertisment.
Având în vedere cele opt competenţe cheie ale Cadrului European de Referinţă al Competenţelor Cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii: comunicare în limba maternă, comunicare în limbi străine, competenţe matematice şi competenţe de bază în ştiinţe şi tehnologie, competenţe digitale, „A învăţa să înveţi“, competenţe sociale şi civice, spirit de iniţiativă şi antreprenoriat, sensibilizare culturală şi exprimare artistică, această disciplină, atât la nivelul al III-lea cât şi la nivelul al IV-lea, pune accent pe dezvoltarea competenţelor digitale.
Studierea Tehnologiei informaţiei și comunicaţiei (TIC) în şcoală, la învățământul primar, prin învăţarea pe calculator, este absolut necesară pentru evoluţia şcolară, socială şi (ulterior) profesională a elevilor, asigurând condiţii pentru succesul lor în viitor. Este extrem de necesar să intervenim cu noi tehnici de predare, pe baza utilizării noilor tehnologii şi a calculatorului, pentru a creşte eficienţa procesului instructiv-educativ, a câştiga şi spori interesul elevilor pentru şcoală. Prin utilizarea calculatorului şi a mijloacelor moderne de învăţământ, elevii sunt atraşi mai mult de studiu, crește motivația pentru învățare, având în vedere marea lor pasiune pentru calculator.
Formarea şi dezvoltarea cunoştinţelor şi abilităţilor de a utiliza calculatorul, precum şi aplicarea acestor cunoştinţe pentru facilitarea învăţării la celelalte discipline de studiu, dezvoltarea orizontului de cunoaştere şi a capacităţii de explorare a lumii înconjurătoare cu diversele ei domenii, sunt câteva argumente care conduc la introducerea TIC în procesul didactic.
Permanenta actualizare a cunoştinţelor despre lumea înconjurătoare cere mijloace de stocare a informaţiilor din ce în ce mai mari şi de facilitare a consultării şi mai ales a actualizării acestora într-un timp din ce în ce mai scurt.
Programa este adaptată nivelului și caracteristicilor clasei de elevi. Avem în vedere faptul că elevii înscriși în programul „A doua şansă“– învățământ primar au depășit cu câțiva ani nivelul clasei respective, au preocupări ce depășesc ciclul primar, iar modulele de pregătire pentru nivelul al III-lea, respectiv al IV-lea se vor desfășura fiecare pe durata a câte 16 săptămâni. Astfel, conţinuturile sunt concepute să asigure un bagaj minim de cunoştinţe şi deprinderi din domeniul tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiei.
Disciplina TIC se introduce în trunchiul comun al planului cadru al programului „A doua şansă“– învățământ primar, începând cu nivelul al III-lea, urmărindu-se învățarea structurată și sistematică. Subliniem că primul contact cu TIC pe care îl au elevii în acest program se produce la nivelurile I și al II-lea prin orele de limba română și matematică, unde calculatorul este folosit ca un instrument pentru consolidarea cititului, scrisului, respectiv a operațiilor de adunare, scădere sau numerației. În acest caz, învățarea este intuitivă, cadrul didactic utilizează computerul drept un instrument prin care consolidează achizițiile la disciplinele de bază, motivând și provocând elevii să continue procesul de instruire, lansând continuu noi perspective pentru aceștia.
Având în vedere, mai ales, grupul țintă, actuala programă pentru disciplina Tehnologia Informației și Comunicaţiei pentru învățământul primar, introduce următoarele elemente de noutate:
      Este concepută astfel încât să dezvolte elevilor abilități, deprinderi și competențe de utilizare a resurselor TIC necesare studiului, învățării de tip școlar, considerând calculatorul unul dintre instrumentele muncii intelectuale.
      Propune o învățare de tipul learning by doing/ learning by playing, considerând foarte importante aspectele practice și utilitare.
      Are ca perspectivă facilitarea integrării sociale a elevilor.
Programa este organizată după următoarea structură:
      notă de prezentare;
      obiective cadru;
      obiective de referință;
      exemple de activități de învățare;
      conținuturile învăţării;
 sugestii metodologice;
      standarde curriculare de performanţă; 
 bibliografie.

2. OBIECTIVE CADRU

I.          DEZVOLTAREA ABILITĂŢII DE UTILIZARE A CALCULATORULUI ŞI A ECHIPAMENTELOR SALE
II.       FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE PROCESARE A
INFORMAŢIILOR
III.     FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE INTEGRARE ÎN SOCIETATE
NIVELUL AL III- LEA

3. OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE

I.              DEZVOLTAREA ABILITĂŢII DE UTILIZARE A CALCULATORULUI
ŞI A ECHIPAMENTELOR SALE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
La sfârşitul modulului al III- lea, elevul va fi capabil:
Pe parcursul modulului al III- lea se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
1.1. Să cunoască şi să respecte normele de securitate în utilizarea calculatorului
-     exerciţii de identificare şi manipulare în maximă siguranţă a componentelor care folosesc curent alternativ (calculator, televizor, aparate casnice).
1.2. Să localizeze şi să utilizeze tastele alfanumerice şi tastele direcţionale
-          exerciţii de identificare a locului tastelor alfanumerice şi a tastelor direcţionale;
-          exerciţii de tastare a literelor, cifrelor, semnelor de punctuaţie, a cuvintelor şi propoziţiilor.
1.3. Să utilizeze mouse-ul în poziţionarea cursorului şi selectarea obiectului
-          exerciţii de manipulare a mouse-ului pentru mişcarea cursorului pe ecran în direcţii diferite;
-          exerciţii de identificare a formei cursorului în diferite aplicaţii.
1.4. Să utilizeze corect mediile de stocare a informaţiilor (interne şi externe)
-     salvarea fişierelor pe hard disk sau pe alte medii de stocare a informaţiilor.
1.5.    Să utilizeze imprimanta
-     tipărirea lucrărilor efectuate.
II.           FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE PROCESARE
A INFORMAŢIILOR
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
La sfârşitul modulului al III-lea, elevul va fi capabil:
Pe parcursul modulului al III-lea se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
2.1.    Să deschidă/ închidă un program/ fişier
-     exerciţii de deschidere/ închidere a programelor Paint, Word sau a unui fişier existent.
2.2.    Să identifice principalele elemente ale unei ferestre
-          exerciţii de identificare a elementelor unei ferestre;
-          exerciţii de deschidere/ închidere a unei ferestre;
-          exerciţii de recunoaştere a pictogramelor, a poziţiei lor într-o fereastră.
2.3.    Să utilizeze corect programele Windows, Ms Office (Paint şi Word) sau alte programe educaţionale, inclusiv să tipărească un document
-     activarea și utilizarea instrumentelor din bara cu instrumente pentru a reprezenta grafic sau pentru a scrie litere, numere, operaţii numerice, cuvinte, propoziţii.
2.4.    Să creeze produse specifice (Paint,
Word), utilizând informaţiile
-          ilustrarea cuvintelor sau propoziţiilor prin reprezentări grafice oferite de diferite aplicaţii;
-          realizarea diferitelor produse (simboluri, ecusoane, afișe), utilizând resursele Paint și Word.
2.5.    Să gestioneze corect informaţiile
-     exerciţii de salvare a sesiunii de lucru într-un fişier existent.
III.       FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE INTEGRARE
ÎN SOCIETATE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
La sfârşitul modulului al III- lea, elevul va fi capabil:
Pe parcursul modulului al III-lea se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
3.1.   Să folosească adecvat limbajul de specialitate
-     utilizarea corectă a termenilor de specialitate în descrierea acţiunii sau în formularea întrebărilor.
3.2.   Să manifeste un comportament adecvat în relaţiile cu colegii
-          să manifeste toleranţă şi cooperare în activităţile de echipă;
-          să execute instrucţiunile date după ce au fost înţelese.
3.3.   Să manifeste responsabilitate în utilizarea calculatorului, în protejarea şi partajarea informaţiilor
-          să anunţe modificările accidentale intervenite;
-          să nu acceseze decât fişierele şi programele indicate.

4. CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII

      Calculatorul şi echipamentele lui: unitatea centrală, monitor, tastatură, mouse.
      Tastatura: tastele alfanumerice, tastele direcţionale, spacebar, backspace, delete, shift, enter.
      Mouse: utilizarea butonului stâng în poziţionarea cursorului sau selectarea obiectului; clic, dublu-clic.
      Pictogramele programelor Word, Paint şi din bara cu instrumente a acestor programe.
      Pornirea/ oprirea programelor Word, Paint sau a unui fişier.
      Principalele elemente ale ferestrei de lucru în Word: bara de titlu, bara cu instrumente, spaţiul util de lucru, barele de defilare, bara meniului START, butonul de închidere a ferestrei.
      Editorul grafic Paint: realizarea unor lucrări tip formă și culoare folosind bara de instrumente a aplicaţiei.
      Procesorul de text Word pentru:
-          introducerea unor cuvinte şi/ sau fraze simple;
-          utilizarea tastei shift pentru scrierea majusculei şi folosirea semnelor de punctuaţie; -     principalele operaţii care se pot efectua cuvintelor/ frazelor:
-          selectarea;
-          ştergerea caracterelor, folosind tastele delete şi backspace;
-          inserarea de cuvinte şi/ sau propoziţii;
-          copierea;
-          mutarea;
-          formatarea: dimensiune, culoare; -         anularea operaţiilor sau comenzilor.
      Salvarea sesiunii de lucru.

5. SUGESTII METODOLOGICE

În urmă cu câteva zeci de ani, analfabet însemna a nu cunoaște cititul și scrisul în limba maternă. În urmă cu câțiva ani, analfabet însemna a nu cunoaște cititul și scrisul într-o limbă modernă de circulație internațională, chiar dacă erai familiarizat cu cititul și scrisul în limba maternă. Astăzi a fi analfabet înseamnă a nu fi capabil să folosești resursele TIC, chiar dacă ești familiarizat cu cititul și scrisul în limba maternă, precum și cu cititul și scrisul într-o limbă modernă de circulație internațională.
Prin urmare, programul „A doua şansă“– învățământ primar trebuie să rezolve, pe lângă alfabetizarea tradițională, și alfabetizarea TIC.
Ținând seama de caracteristicile și particularitățile elevilor care vor învăța în nivelul al IIIlea, prin programul de mai sus, facem următoarele sugestii:
      Programa va trebui parcursă în întregime pentru ca elevii să dobândească priceperi, deprinderi şi abilităţi conforme standardelor curriculare de performanţă.
      Elevii înscriși în programul „A doua şansă“– învățământ primar nu mai sunt copii, ci preadolescenți, adolescenți sau chiar adulți, cu evident alte preocupări decât ale copiilor. Așadar, ceea ce vor învăța trebuie să fie ceva util, ceva practic, iar TIC-ul poate răspunde acestor nevoi. Toate activitățile de învățare, exercițiile, produsele realizate de elevi vor trebui să stea sub semnul pragmatismului.
      Elevii nu vor învăța TIC pentru a cunoaște calculatorul, ci pentru a dobândi un instrument de muncă intelectuală, atât în virtutea utilizării lui pentru învățarea la celelalte discipline, cât și pentru o integrare socială și profesională mai uşoară.
      Teoria va ocupa un spațiu mic (15%), iar activitățile practice vor fi preponderente (85%), punându-se în valoare principiile learning by playing și learning by doing. Produsele realizate de elevi vor avea o utilitate practică evidentă: învăț să folosesc operatorul Word pentru că astfel pot să-mi fac temele la celelalte discipline, să îmi fac mai ușor proiectele școlare etc.
      Demonstrația urmată de exersare va avea un loc important: elevilor nu trebuie să li se explice neapărat ce să facă, ci, mai ales, să li se arate ce și cum să facă. Abilitatea de a opera eficient la PC se dobândește ca urmare a unei pedagogii acționale.
      Exersarea trebuie să ocupe partea cea mai consistentă a timpului alocat studiului. Individual, în perechi sau în grupuri mici, elevii își vor forma priceperi și deprinderi de utilizare a softurilor incluse în programă.
      Ora de TIC nu înseamnă doar așezarea elevilor la computere și comanda „Faceți... !“. Nu trebuie să uităm că PC-ul este un instrument, un mijloc și că trebuie integrat în lecții, respectând principiile didactice. Aceasta înseamnă că într-o oră elevii vor lucra și la PC, dar vor îndeplini și alte sarcini didactice. Din acest punct de vedere, laboratoarele de informatică trebuie să aibă un design organizatoric bine gândit, o organizare judicioasă a spațiului didactic care să permită lucrul la calculator, dar și alte tipuri de activități.
      Resursele TIC pot permite progresul diferențiat al elevilor și atunci devine evidentă posibilitatea de individualizare a instruirii, posibilitatea de învățare prin căutare/ cercetare și descoperire.
      Progresele diferite ale elevilor pot deschide și posibilitatea unui învățământ de tip monitorial: elevii pot fi grupați câte doi la un computer, unul avansat și unul începător, cel dintâi sprijinind eforturile de învățare ale celui de-al doilea, sub îndrumarea și monitorizarea cadrului didactic.
      Programa a fost concepută pentru a putea fi parcursă într-un număr redus de ore. Presupunem că priceperile și deprinderile corecte de utilizare a PC-ului se vor forma numai la școală, sub îndrumarea cadrului didactic.
Tipurile de evaluare practicate includ:
Evaluare curentă, realizată prin:
-          reprezentări grafice pe teme date;
-          software educaţional pentru recunoaşterea şi utilizarea literelor şi numerelor, scrierea cuvintelor şi propoziţiilor;
-          povestiri ilustrate;
-          portofoliu: colecție de produse ale activității elevilor realizate în format electronic. Evaluare de modul, care poate fi realizată printr-o probă practică, de tipul: crearea unui document Word pe o temă dată, conform specificațiilor (vizând abilități și deprinderi de utilizare a calculatorului ca instrument de muncă intelectuală).

6. STANDARDE DE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ

OBIECTIVE CADRU
STANDARDE
I. Dezvoltarea abilităţii de utilizare a calculatorului şi a echipamentelor sale
S1. Utilizarea calculatorului şi a componentelor lui prin respectarea normelor de funcţionare şi securitate.
S2. Utilizarea pictogramelor din Start Meniu, a butoanelor şi instrumentelor din programele Paint și Word.
S3. Utilizarea corectă a tastaturii şi a mouse-ului.
II. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de procesare a informaţiilor
S4. Utilizarea corectă a termenilor specifici TIC.
S5. Redactarea unor texte simple. Transpunerea informaţiei sub diverse forme: text, reprezentări grafice, imagine, multimedia.
S7. Crearea şi salvarea de fişiere şi directoare.
S8. Copierea informaţiilor: copy-paste.
S9. Îmbunătăţirea, modificarea documentelor prin:
inserare, ştergere, adăugare și prin accesarea altor fişiere.
S10. Accesarea mediilor de stocare a informaţiilor.
S11. Căutarea informaţiilor necesare şi la alte discipline studiate în şcoală pentru realizarea unor lucrări.
S12. Realizarea unor aplicaţii simple pentru disciplinele studiate.
III. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de integrare în societate
S13. Respectarea regulilor de lucru în echipă – învăţare prin cooperare.
NIVELUL AL IV- LEA

3. OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE

I.              DEZVOLTAREA ABILITĂŢII DE UTILIZARE A CALCULATORULUI
ŞI A ECHIPAMENTELOR SALE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
La sfârşitul modulului al IV-lea, elevul va fi capabil:
Pe parcursul modulului al IV-lea se recomandă următoarele activităţi:
1.1. Să cunoască şi să respecte normele de securitate în utilizarea calculatorului şi a echipamentelor sale
-         exerciţii de identificare şi manipulare corespunzătoare a calculatorului şi a echipamentelor lui;
-         pornirea/oprirea calculatorului, a unui program software, manipularea unităţilor de memorie externă şi a CD-rom-ului.
1.2. Să localizeze şi să utilizeze tastele alfanumerice şi tastele direcţionale, precum și combinațiile de taste
-     exerciţii de utilizare a combinaţiilor de trei taste pentru realizarea unor operaţii (comenzi din taste).
1.3. Să utilizeze mouse-ul, folosind ambele butoane
-     utilizarea listelor contextuale prin accesarea cu butonul drept al mouse-ului.
1.4. Să utilizeze corect mediile de stocare a informaţiilor (interne şi externe)
-     manipularea corectă a mediilor de stocare a informațiilor.
1.5. Să utilizeze corect meniul imprimantelor
-     tipărirea lucrărilor efectuate, utilizând facilităţile oferite.
II.           FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE PROCESARE A
INFORMAŢIILOR
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
La sfârşitul modulului al IV- lea, elevul va fi capabil:
Pe parcursul modulului al IV- lea se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
2.1. Să gestioneze fișiere și directoare de pe diferite medii de stocare
-         crearea, copierea/ ştergerea de directoare;
-         căutarea şi deschiderea directoarelor și a fişierelor pe hard disk, CD sau alte medii de stocare a informațiilor;
-         utilizarea fişierelor media şi multimedia;
-         minimizarea/maximizarea fişierelor pentru lucrul cu fişiere din aplicaţii diferite.
2.2. Să identifice principalele elemente ale unei ferestre
- exerciţii de orientare şi citire a unei ferestre din programele studiate sau a unui program nou.
2.3. Să utilizeze corect programele Windows, Ms Office (Paint, Word și Power Point) sau alte programe educaţionale, inclusiv să tipărească un document
-          însoţirea textului de reprezentări grafice;
-          prezentări Power Point;
-          teme/proiecte geografice şi istorice, prezentări de carte şi autori;
-          elaborarea de materiale pe calculator necesare
altor discipline;
-          exerciţii de formatare şi modificare a textelor şi a reprezentărilor grafice;
-          redactare, copiere de texte, dictări.
2.4. Să acceseze și să proceseze
informaţiile de pe internet
-         utilizarea internetului în căutarea informaţiilor;
-         căutarea şi accesarea informaţiilor de pe fişiere multimedia;
-         folosirea calculatorului şi internetului pentru căutarea unor surse de informare necesare celorlalte discipline şcolare.
III.       FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE INTEGRARE
ÎN SOCIETATE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
La sfârşitul modulului al IV- lea, elevul va fi capabil:
Pe parcursul modulului al IV- lea se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
3.1. Să manifeste un comportament adecvat în relaţiile cu colegii
-          manifestarea toleranţei şi cooperării în activităţile de echipă;
-          executarea instrucţiunilor date după ce au fost înţelese.
3.2. Să manifeste responsabilitate în utilizarea calculatorului, în protejarea şi partajarea informaţiilor
-          anunțarea modificărilor accidentale intervenite;
-          să nu şteargă sau să nu modifice fişiere care nu le aparţin.
3.3. Să acceseze corect internetul
-          accesarea numai a fişierelor şi programelor indicate.
-          respectarea dreptului de autor.

4. CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII

I.         Editorul de text Word:
      combinaţii de taste în operaţii de bază;
      paragraful;
      tabele;
      crearea antetelor şi subsolurilor de pagină;
      numerotarea paginilor;
      aranjarea textului pe mai multe coloane;  importarea elementelor grafice.
II.      Aplicaţia pentru realizarea prezentărilor Power Point:
      crearea prezentării prin introducerea şi editarea textului şi prin aranjarea ordinii diapozitivelor;
      formatarea diapozitivelor;
      adăugarea obiectelor în prezentare;  aplicarea efectelor de animaţie;  susţinerea prezentării.
III.  Tipărirea fişierului sau a unei secţiuni; opţiuni.
IV.   Software media:
      deschiderea/ închiderea, navigarea pe CD;
      căutarea informaţiei;
      utilizarea mecanismelor de învăţare, verificare şi evaluare în cadrul software educaţionale.
V.      Internet Explorer:
      deschiderea/ închiderea, elementele unei ferestre, navigarea pe internet.

5. SUGESTII METODOLOGICE

Ținând seama de caracteristicile și particularitățile elevilor care vor învăța în nivelul al IV-lea prin programul „A doua şansă“– învățământ primar, facem următoarele sugestii:
      Programa va trebui parcursă în întregime pentru ca elevii să dobândească priceperi, deprinderi şi abilităţi conforme standardelor curriculare de performanţă.
      Elevii care frecventează cursurile nu vor fi copii, ci preadolescenți, adolescenți sau chiar adulți, evident cu alte preocupări decât ale copiilor. Așadar, ceea ce vor învăța trebuie să fie ceva util, practic, iar TIC-ul poate răspunde acestor nevoi. Toate activitățile de învățare, exercițiile, produsele realizate de elevi vor trebui să stea sub semnul pragmatismului.
      Elevii nu vor învăța TIC pentru a cunoaște calculatorul, ci pentru a dobândi un instrument de muncă intelectuală, atât în virtutea utilizării lui pentru învățarea la celelalte discipline, cât și pentru o integrare socială și profesională mai facilă.
      Teoria va ocupa un spațiu mic (15%), iar activitățile practice vor fi preponderente (85%), punându-se în valoare principiile learning by playing și learning by doing. Produsele realizate de elevi vor avea o utilitate practică evidentă: învăț să folosesc operatorul Word pentru că astfel pot să-mi fac temele la celelalte discipline, să îmi fac mai ușor proiectele școlare etc.
      Demonstrația (urmată de exersare) va avea un loc important: elevilor nu trebuie să li se explice neapărat ce să facă, ci, mai ales, să li se arate ce și cum să facă. Abilitatea de a opera eficient la PC se dobândește ca urmare a unei pedagogii acționale.
      Exersarea trebuie să ocupe partea cea mai consistentă a timpului alocat studiului. Individual, în perechi sau în grupuri mici, elevii își vor forma priceperi și deprinderi de utilizare a softurilor incluse în programă.
      Ora de TIC nu înseamnă doar așezarea elevilor la computere și comanda „Faceți... !“. Nu trebuie să uităm că PC-ul este doar un instrument, un mijloc și că trebuie integrat în lecții, respectând principiile didactice. Aceasta înseamnă că într-o oră elevii vor lucra și la PC, dar vor îndeplini și alte sarcini didactice. Din acest punct de vedere, laboratoarele de informatică trebuie să aibă un design organizatoric bine gândit, o organizare judicioasă a spațiului didactic care să permită lucrul la calculator, dar și alte tipuri de activități.
      Resursele TIC pot permite progresul diferențiat al elevilor și atunci devine evidentă posibilitatea de individualizare a instruirii, posibilitatea de învățare prin căutare/ cercetare și descoperire.
      Progresele diferite ale elevilor pot deschide și posibilitatea unui învățământ de tip monitorial: elevii pot fi grupați câte doi la un computer, unul avansat și unul începător, cel dintâi sprijinind eforturile de învățare ale celui de-al doilea, bineînțeles sub îndrumarea și monitorizarea cadrului didactic.
      Programa a fost concepută pentru a putea fi parcursă într-un număr redus de ore. E bine să presupunem că priceperile și deprinderile corecte de utilizare a PC-ului se vor forma numai la școală sub îndrumarea cadrului didactic.
      Se recomandă acordarea unei atenții speciale siguranței tinerilor pe internet (la nivelul al IV-lea elevii vor face cunoștință cu internetul), responsabilitatea privind securitatea datelor și informațiilor, dreptul de autor etc.
Evaluarea curentă se poate realiza, utilizând:
      software educaţionale pentru aplicarea cunoştinţelor de nivelul al IV-lea de la diferite discipline;
      poveşti ilustrate, benzi desenate, compuneri, scrisori, portofolii, mape tematice.
Evaluarea de modul poate lua forma unei probe practice de tipul: crearea unui document complex pe o temă dată, conform specificațiilor (vizând abilități și deprinderi de utilizare a programelor Paint, Word și Power Point).

6. STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ

OBIECTIVE CADRU
STANDARDE
I. Dezvoltarea abilităţii de utilizare a calculatorului şi a echipamentelor sale
S1. Utilizarea calculatorului şi a componentelor lui prin respectarea normelor de funcţionare şi securitate.
S2. Utilizarea pictogramelor din Start Menu şi a butoanelor şi instrumentelor din programele Paint Word şi Power Point.
S3. Utilizarea corectă a tastaturii şi a mouse-ului.
II. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de procesare a informaţiilor
S4. Utilizarea corectă a termenilor specifici TIC.
S5. Redactarea unor texte simple. Transpunerea informaţiei sub diverse forme: text, reprezentare grafică, imagine, multimedia.
S6. Crearea şi salvarea de fişiere şi directoare.
S7. Căutarea informaţiei folosind: Search, Windows Explorer.
S8. Copierea informaţiilor: copy-paste, instalare programe de tip messenger, skype.
S9. Îmbunătăţirea, modificarea documentelor prin:
inserare, ştergere, adăugare și prin accesarea altor fişiere.
S10. Accesarea mediilor de stocare a informaţiilor.
S11. Căutarea informaţiilor necesare şi la alte discipline studiate în şcoală pentru realizarea unor lucrări.
S12. Realizarea unor aplicaţii simple pentru disciplinele studiate.
III. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de integrare în societate
S13. Respectarea regulilor de lucru în echipă – învăţare prin cooperare.
S14. Accesarea în siguranță a internetului.

7. BIBLIOGRAFIE

1.      w.w.w.edu.ro – planuri cadru.
2.      www.edu.ro – programe școlare.
3.      www.acces-la-educatie.edu.ro – a doua șansă primar.
4.      XXX, Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor în procesul didactic – învăţământul primar, Editura Aramis, București, 2001.
5.      Pintea R., Liţoiu N., Ghid de evaluare informatică şi tehnologia informaţiei, Editura
Aramis, Bucureşti, 2001
AUTORI
Prof. Vasile Miclăuș, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Paul Popescu Neveanu,
Timișoara
Prof. Dimitrie – Gheorghe Radu, Colegiul Național Bănățean Timișoara
COORDONATORI
Prof. Cristiana Boca
Coordonator componenta „A doua şansă“ – învăţământ primar, Asociația CEDP Step by Step,
București
Prof. Gabriela Droc
Coordonator componenta „A doua şansă“ – învăţământ primar, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului și Sportului
REFERENȚI
Cercetător ştiinţific Carmen Gabriela Bostan

Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu