MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII,
TINERETULUI ŞI SPORTULUI
TEHNOLOGIA
INFORMAŢIEI ŞI COMUNICAŢIEI
PROGRAMĂ ŞCOLARĂ
pentru programul „A doua şansă“ – învăţământ primar
NIVELURILE III–IV
Aprobată prin Ordinul Ministrului
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului
nr. ………
Bucureşti, 2011
NOTĂ DE PREZENTARE
Învăţarea
asistată de calculator este un factor de progres în activitatea didactică, dacă
programele sunt alcătuite pe baza unor cerinţe didactice şi dacă se are în
vedere dezvoltarea creativităţii, eficienţa fiind sporită mai ales din punct de
vedere formativ.
Abilitatea
de a utiliza calculatorul este un factor important în integrarea socială.
Datele scrise pe hârtie par din ce în ce mai mult o soluţie neadecvată, în
activitatea de zi cu zi făcându-şi loc din necesitate programele de calculator,
care par să rezolve multe aspecte ce ţin de optimizarea activităţilor, de
sporirea eficienţei lucrului şi, nu în ultimul rând, de scurtarea timpului
necesar realizării scopurilor propuse. Calculatorul este în prezent utilizat ca
mijloc de comunicare în majoritatea domeniilor sociale, economice, de
divertisment.
Având
în vedere cele opt competenţe cheie ale Cadrului European de Referinţă al
Competenţelor Cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii: comunicare în
limba maternă, comunicare în limbi străine, competenţe matematice şi competenţe
de bază în ştiinţe şi tehnologie, competenţe digitale, „A învăţa să înveţi“,
competenţe sociale şi civice, spirit de iniţiativă şi antreprenoriat,
sensibilizare culturală şi exprimare artistică, această disciplină, atât la
nivelul al III-lea cât şi la nivelul al IV-lea, pune accent pe dezvoltarea
competenţelor digitale.
Studierea
Tehnologiei informaţiei și
comunicaţiei (TIC) în şcoală, la învățământul
primar, prin învăţarea pe calculator, este absolut necesară pentru evoluţia
şcolară, socială şi (ulterior) profesională a elevilor, asigurând condiţii
pentru succesul lor în viitor. Este extrem de necesar să intervenim cu noi
tehnici de predare, pe baza utilizării noilor tehnologii şi a calculatorului,
pentru a creşte eficienţa procesului instructiv-educativ, a câştiga şi spori
interesul elevilor pentru şcoală. Prin utilizarea calculatorului şi a
mijloacelor moderne de învăţământ, elevii sunt atraşi mai mult de studiu, crește motivația pentru
învățare, având în vedere marea lor pasiune
pentru calculator.
Formarea
şi dezvoltarea cunoştinţelor şi abilităţilor de a utiliza calculatorul, precum
şi aplicarea acestor cunoştinţe pentru facilitarea învăţării la celelalte
discipline de studiu, dezvoltarea orizontului de cunoaştere şi a capacităţii de
explorare a lumii înconjurătoare cu diversele ei domenii, sunt câteva argumente
care conduc la introducerea TIC în procesul didactic.
Permanenta actualizare a cunoştinţelor
despre lumea înconjurătoare cere mijloace de stocare a informaţiilor din ce în
ce mai mari şi de facilitare a consultării şi mai ales a actualizării acestora
într-un timp din ce în ce mai scurt.
Programa
este adaptată nivelului și
caracteristicilor clasei de elevi. Avem în vedere faptul că elevii înscriși în programul „A doua şansă“– învățământ primar au depășit cu câțiva ani
nivelul clasei respective, au preocupări ce depășesc
ciclul primar, iar modulele de pregătire pentru nivelul al III-lea, respectiv
al IV-lea se vor desfășura fiecare pe durata a câte 16
săptămâni. Astfel, conţinuturile sunt concepute să asigure un bagaj minim de
cunoştinţe şi deprinderi din domeniul tehnologiei informaţiei şi a
comunicaţiei.
Disciplina TIC se introduce în trunchiul
comun al planului cadru al programului „A doua şansă“– învățământ primar, începând cu nivelul al
III-lea, urmărindu-se învățarea
structurată și sistematică. Subliniem că
primul contact cu TIC pe care îl au elevii în acest program se produce la
nivelurile I și al II-lea prin orele de limba
română și matematică, unde calculatorul
este folosit ca un instrument pentru consolidarea cititului, scrisului,
respectiv a operațiilor de adunare, scădere sau
numerației. În acest caz, învățarea este intuitivă, cadrul didactic
utilizează computerul drept un instrument prin care consolidează achizițiile la disciplinele de bază, motivând și provocând elevii să continue procesul
de instruire, lansând continuu noi perspective pentru aceștia.
Având în vedere, mai ales, grupul țintă, actuala programă pentru disciplina Tehnologia Informației și Comunicaţiei pentru învățământul primar, introduce următoarele
elemente de noutate:
• Este
concepută astfel încât să dezvolte elevilor abilități,
deprinderi și competențe
de utilizare a resurselor TIC necesare studiului, învățării
de tip școlar, considerând calculatorul
unul dintre instrumentele muncii intelectuale.
• Propune
o învățare de tipul learning by doing/
learning by playing, considerând foarte importante aspectele practice și utilitare.
• Are
ca perspectivă facilitarea integrării sociale a elevilor.
Programa este organizată după următoarea
structură:
• notă
de prezentare;
• obiective
cadru;
• obiective
de referință;
• exemple
de activități de învățare;
• conținuturile învăţării;
sugestii metodologice;
• standarde
curriculare de performanţă;
bibliografie.
2. OBIECTIVE CADRU
I.
DEZVOLTAREA ABILITĂŢII DE UTILIZARE A
CALCULATORULUI ŞI A ECHIPAMENTELOR SALE
II. FORMAREA
ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE PROCESARE A
INFORMAŢIILOR
III. FORMAREA
ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE INTEGRARE ÎN SOCIETATE
NIVELUL AL III- LEA
3. OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE
ÎNVĂŢARE
I.
DEZVOLTAREA ABILITĂŢII DE UTILIZARE A CALCULATORULUI
ŞI A
ECHIPAMENTELOR SALE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
|
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
La sfârşitul modulului al III- lea, elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul modulului al III- lea se recomandă următoarele tipuri de
activităţi:
|
1.1. Să
cunoască şi să respecte normele de securitate în utilizarea calculatorului
|
- exerciţii
de identificare şi manipulare în maximă siguranţă a componentelor care
folosesc curent alternativ (calculator, televizor, aparate casnice).
|
1.2.
Să localizeze şi să utilizeze tastele alfanumerice şi tastele direcţionale
|
-
exerciţii de identificare a locului tastelor
alfanumerice şi a tastelor direcţionale;
-
exerciţii de tastare a literelor, cifrelor,
semnelor de punctuaţie, a cuvintelor şi propoziţiilor.
|
1.3.
Să utilizeze mouse-ul în poziţionarea cursorului şi selectarea obiectului
|
-
exerciţii de manipulare a mouse-ului pentru
mişcarea cursorului pe ecran în direcţii diferite;
-
exerciţii de identificare a formei cursorului
în diferite aplicaţii.
|
1.4.
Să utilizeze corect mediile de stocare a informaţiilor (interne şi externe)
|
- salvarea
fişierelor pe hard disk sau pe alte medii de stocare a informaţiilor.
|
1.5. Să utilizeze imprimanta
|
- tipărirea lucrărilor efectuate.
|
II.
FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE PROCESARE
A
INFORMAŢIILOR
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
|
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
La sfârşitul modulului al III-lea, elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul modulului al III-lea se recomandă următoarele tipuri de
activităţi:
|
2.1. Să
deschidă/ închidă un program/ fişier
|
- exerciţii
de deschidere/ închidere a programelor Paint, Word sau a unui fişier
existent.
|
2.2.
Să identifice principalele elemente ale unei ferestre
|
-
exerciţii de identificare a elementelor unei
ferestre;
-
exerciţii de deschidere/ închidere a unei
ferestre;
-
exerciţii de recunoaştere a pictogramelor, a
poziţiei lor într-o fereastră.
|
2.3.
Să utilizeze corect programele Windows, Ms Office (Paint şi Word) sau alte
programe educaţionale, inclusiv să tipărească un document
|
- activarea
și utilizarea instrumentelor din bara cu
instrumente pentru a reprezenta grafic sau pentru a scrie litere, numere,
operaţii numerice, cuvinte, propoziţii.
|
2.4. Să creeze produse specifice (Paint,
Word), utilizând informaţiile
|
-
ilustrarea cuvintelor sau propoziţiilor prin
reprezentări grafice oferite de diferite aplicaţii;
-
realizarea diferitelor produse (simboluri,
ecusoane, afișe), utilizând resursele Paint și Word.
|
2.5. Să gestioneze corect informaţiile
|
- exerciţii
de salvare a sesiunii de lucru într-un fişier existent.
|
III. FORMAREA ŞI
DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE INTEGRARE
ÎN
SOCIETATE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
|
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
La sfârşitul modulului al III- lea, elevul va fi capabil:
|
Pe parcursul modulului al III-lea se recomandă următoarele tipuri de
activităţi:
|
3.1. Să
folosească adecvat limbajul de specialitate
|
- utilizarea
corectă a termenilor de specialitate în descrierea acţiunii sau în formularea
întrebărilor.
|
3.2. Să
manifeste un comportament adecvat în relaţiile cu colegii
|
-
să manifeste toleranţă şi cooperare în
activităţile de echipă;
-
să execute instrucţiunile date după ce au fost
înţelese.
|
3.3. Să
manifeste responsabilitate în utilizarea calculatorului, în protejarea şi
partajarea informaţiilor
|
-
să anunţe modificările accidentale
intervenite;
-
să nu acceseze decât fişierele şi programele
indicate.
|
4. CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII
• Calculatorul
şi echipamentele lui: unitatea centrală, monitor, tastatură, mouse.
• Tastatura:
tastele alfanumerice, tastele direcţionale, spacebar, backspace, delete, shift,
enter.
• Mouse:
utilizarea butonului stâng în poziţionarea cursorului sau selectarea obiectului;
clic, dublu-clic.
• Pictogramele
programelor Word, Paint şi din bara cu instrumente a acestor programe.
• Pornirea/
oprirea programelor Word, Paint sau a unui fişier.
• Principalele
elemente ale ferestrei de lucru în Word: bara de titlu, bara cu instrumente,
spaţiul util de lucru, barele de defilare, bara meniului START, butonul de
închidere a ferestrei.
• Editorul
grafic Paint: realizarea unor lucrări tip formă și culoare
folosind bara de instrumente a aplicaţiei.
• Procesorul
de text Word pentru:
-
introducerea unor cuvinte şi/ sau fraze simple;
-
utilizarea tastei shift pentru scrierea
majusculei şi folosirea semnelor de punctuaţie; - principalele operaţii care se pot efectua cuvintelor/ frazelor:
-
selectarea;
-
ştergerea caracterelor, folosind tastele delete
şi backspace;
-
inserarea de cuvinte şi/ sau propoziţii;
-
copierea;
-
mutarea;
-
formatarea: dimensiune, culoare; - anularea operaţiilor sau comenzilor.
• Salvarea
sesiunii de lucru.
5. SUGESTII METODOLOGICE
În
urmă cu câteva zeci de ani, analfabet însemna a nu cunoaște
cititul și scrisul în limba maternă. În
urmă cu câțiva ani, analfabet însemna a nu
cunoaște cititul și scrisul într-o limbă modernă de circulație internațională,
chiar dacă erai familiarizat cu cititul și scrisul
în limba maternă. Astăzi a fi analfabet înseamnă a nu fi capabil să folosești resursele TIC, chiar dacă ești familiarizat cu cititul și scrisul în limba maternă, precum și cu cititul și
scrisul într-o limbă modernă de circulație
internațională.
Prin
urmare, programul „A doua şansă“– învățământ
primar trebuie să rezolve, pe lângă alfabetizarea tradițională,
și alfabetizarea TIC.
Ținând
seama de caracteristicile și
particularitățile elevilor care vor învăța în nivelul al IIIlea, prin programul de
mai sus, facem următoarele sugestii:
• Programa
va trebui parcursă în întregime pentru ca elevii să dobândească priceperi,
deprinderi şi abilităţi conforme standardelor curriculare de performanţă.
• Elevii
înscriși în programul „A doua şansă“–
învățământ primar nu mai sunt copii, ci
preadolescenți, adolescenți sau chiar adulți,
cu evident alte preocupări decât ale copiilor. Așadar,
ceea ce vor învăța trebuie să fie ceva util, ceva
practic, iar TIC-ul poate răspunde acestor nevoi. Toate activitățile de învățare,
exercițiile, produsele realizate de
elevi vor trebui să stea sub semnul pragmatismului.
• Elevii
nu vor învăța TIC pentru a cunoaște calculatorul, ci pentru a dobândi un
instrument de muncă intelectuală, atât în virtutea utilizării lui pentru învățarea la celelalte discipline, cât și pentru o integrare socială și profesională mai uşoară.
• Teoria
va ocupa un spațiu mic (15%), iar activitățile practice vor fi preponderente (85%),
punându-se în valoare principiile learning
by playing și learning by doing. Produsele realizate de elevi vor avea o
utilitate practică evidentă: învăț să
folosesc operatorul Word pentru că astfel pot să-mi fac temele la celelalte
discipline, să îmi fac mai ușor
proiectele școlare etc.
• Demonstrația urmată de exersare va avea un loc
important: elevilor nu trebuie să li se explice neapărat ce să facă, ci, mai
ales, să li se arate ce și cum să
facă. Abilitatea de a opera eficient la PC se dobândește
ca urmare a unei pedagogii acționale.
• Exersarea
trebuie să ocupe partea cea mai consistentă a timpului alocat studiului.
Individual, în perechi sau în grupuri mici, elevii își
vor forma priceperi și deprinderi de utilizare a
softurilor incluse în programă.
• Ora
de TIC nu înseamnă doar așezarea
elevilor la computere și comanda „Faceți... !“. Nu trebuie să uităm că PC-ul
este un instrument, un mijloc și că
trebuie integrat în lecții,
respectând principiile didactice. Aceasta înseamnă că într-o oră elevii vor
lucra și la PC, dar vor îndeplini și alte sarcini didactice. Din acest punct
de vedere, laboratoarele de informatică trebuie să aibă un design organizatoric
bine gândit, o organizare judicioasă a spațiului
didactic care să permită lucrul la calculator, dar și
alte tipuri de activități.
• Resursele
TIC pot permite progresul diferențiat al
elevilor și atunci devine evidentă
posibilitatea de individualizare a instruirii, posibilitatea de învățare prin căutare/ cercetare și descoperire.
• Progresele
diferite ale elevilor pot deschide și
posibilitatea unui învățământ de
tip monitorial: elevii pot fi grupați câte
doi la un computer, unul avansat și unul
începător, cel dintâi sprijinind eforturile de învățare
ale celui de-al doilea, sub îndrumarea și
monitorizarea cadrului didactic.
• Programa
a fost concepută pentru a putea fi parcursă într-un număr redus de ore.
Presupunem că priceperile și
deprinderile corecte de utilizare a PC-ului se vor forma numai la școală, sub îndrumarea cadrului didactic.
Tipurile de evaluare practicate includ:
Evaluare curentă, realizată prin:
-
reprezentări grafice pe teme date;
-
software educaţional pentru recunoaşterea şi
utilizarea literelor şi numerelor, scrierea cuvintelor şi propoziţiilor;
-
povestiri ilustrate;
-
portofoliu: colecție de
produse ale activității elevilor realizate în format
electronic. Evaluare de modul, care
poate fi realizată printr-o probă practică, de tipul: crearea unui document
Word pe o temă dată, conform specificațiilor
(vizând abilități și
deprinderi de utilizare a calculatorului ca instrument de muncă intelectuală).
6. STANDARDE DE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
OBIECTIVE CADRU
|
STANDARDE
|
I. Dezvoltarea abilităţii de utilizare a
calculatorului şi a echipamentelor sale
|
S1. Utilizarea
calculatorului şi a componentelor lui prin respectarea normelor de
funcţionare şi securitate.
S2. Utilizarea
pictogramelor din Start Meniu, a butoanelor şi instrumentelor din programele
Paint și Word.
S3. Utilizarea corectă a tastaturii şi a mouse-ului.
|
II. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de
procesare a informaţiilor
|
S4. Utilizarea
corectă a termenilor specifici TIC.
S5. Redactarea
unor texte simple. Transpunerea informaţiei sub diverse forme: text,
reprezentări grafice, imagine, multimedia.
S7. Crearea şi
salvarea de fişiere şi directoare.
S8. Copierea
informaţiilor: copy-paste.
S9.
Îmbunătăţirea, modificarea documentelor prin:
inserare, ştergere, adăugare și prin accesarea altor fişiere.
S10. Accesarea
mediilor de stocare a informaţiilor.
S11.
Căutarea informaţiilor necesare şi la alte discipline studiate în şcoală
pentru realizarea unor lucrări.
S12.
Realizarea unor aplicaţii simple pentru disciplinele studiate.
|
III. Formarea şi
dezvoltarea capacităţii de integrare în societate
|
S13.
Respectarea regulilor de lucru în echipă – învăţare prin cooperare.
|
NIVELUL AL IV- LEA
3. OBIECTIVE DE REFERINŢĂ ŞI EXEMPLE DE ACTIVITĂŢI DE
ÎNVĂŢARE
I.
DEZVOLTAREA ABILITĂŢII DE UTILIZARE A CALCULATORULUI
ŞI A
ECHIPAMENTELOR SALE
OBIECTIVE
DE REFERINŢĂ
|
ACTIVITĂŢI
DE ÎNVĂŢARE
|
La
sfârşitul modulului al IV-lea, elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul modulului al IV-lea se recomandă următoarele activităţi:
|
1.1. Să cunoască şi să respecte normele
de securitate în utilizarea calculatorului şi a echipamentelor sale
|
-
exerciţii de identificare şi manipulare
corespunzătoare a calculatorului şi a echipamentelor lui;
-
pornirea/oprirea calculatorului, a unui
program software, manipularea unităţilor de memorie externă şi a CD-rom-ului.
|
1.2. Să localizeze şi să utilizeze
tastele alfanumerice şi tastele direcţionale, precum și combinațiile de
taste
|
- exerciţii
de utilizare a combinaţiilor de trei taste pentru realizarea unor operaţii
(comenzi din taste).
|
1.3. Să utilizeze mouse-ul, folosind
ambele butoane
|
- utilizarea
listelor contextuale prin accesarea cu butonul drept al mouse-ului.
|
1.4. Să utilizeze corect mediile de
stocare a informaţiilor (interne şi externe)
|
- manipularea
corectă a mediilor de stocare a informațiilor.
|
1.5. Să utilizeze corect meniul
imprimantelor
|
- tipărirea
lucrărilor efectuate, utilizând facilităţile oferite.
|
II.
FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE PROCESARE A
INFORMAŢIILOR
OBIECTIVE
DE REFERINŢĂ
|
ACTIVITĂŢI
DE ÎNVĂŢARE
|
La sfârşitul modulului al IV- lea, elevul
va fi capabil:
|
Pe parcursul modulului al IV- lea se
recomandă următoarele tipuri de activităţi:
|
2.1.
Să gestioneze fișiere și directoare de pe diferite medii de stocare
|
-
crearea, copierea/ ştergerea de directoare;
-
căutarea şi deschiderea directoarelor și a fişierelor pe hard disk, CD sau
alte medii de stocare a informațiilor;
-
utilizarea fişierelor media şi multimedia;
-
minimizarea/maximizarea fişierelor pentru
lucrul cu fişiere din aplicaţii diferite.
|
2.2.
Să identifice principalele elemente ale unei ferestre
|
- exerciţii de orientare şi citire a unei ferestre din programele
studiate sau a unui program nou.
|
2.3. Să utilizeze corect programele Windows, Ms Office (Paint, Word și Power Point) sau alte programe
educaţionale, inclusiv să tipărească un document
|
-
însoţirea textului de reprezentări grafice;
-
prezentări Power Point;
-
teme/proiecte geografice şi istorice,
prezentări de carte şi autori;
-
elaborarea de materiale pe calculator necesare
altor discipline;
-
exerciţii de formatare şi modificare a
textelor şi a reprezentărilor grafice;
-
redactare, copiere de texte, dictări.
|
2.4. Să acceseze și să
proceseze
informaţiile de pe internet
|
-
utilizarea internetului în căutarea
informaţiilor;
-
căutarea şi accesarea informaţiilor de pe
fişiere multimedia;
-
folosirea calculatorului şi internetului
pentru căutarea unor surse de informare necesare celorlalte discipline
şcolare.
|
III. FORMAREA ŞI
DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII DE INTEGRARE
ÎN
SOCIETATE
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ
|
ACTIVITĂŢI DE ÎNVĂŢARE
|
La sfârşitul modulului al IV- lea, elevul va fi capabil:
|
Pe
parcursul modulului al IV- lea se recomandă următoarele tipuri de activităţi:
|
3.1. Să manifeste un comportament
adecvat în relaţiile cu colegii
|
-
manifestarea toleranţei şi cooperării în
activităţile de echipă;
-
executarea instrucţiunilor date după ce au
fost înţelese.
|
3.2. Să manifeste responsabilitate în
utilizarea calculatorului, în protejarea şi partajarea informaţiilor
|
-
anunțarea
modificărilor accidentale intervenite;
-
să nu şteargă sau să nu modifice fişiere care
nu le aparţin.
|
3.3. Să acceseze corect
internetul
|
-
accesarea numai a fişierelor şi programelor
indicate.
-
respectarea dreptului de autor.
|
4. CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂRII
I.
Editorul
de text Word:
• combinaţii
de taste în operaţii de bază;
• paragraful;
• tabele;
• crearea
antetelor şi subsolurilor de pagină;
• numerotarea
paginilor;
• aranjarea
textului pe mai multe coloane;
importarea elementelor grafice.
II. Aplicaţia pentru realizarea prezentărilor
Power Point:
• crearea
prezentării prin introducerea şi editarea textului şi prin aranjarea ordinii
diapozitivelor;
• formatarea
diapozitivelor;
• adăugarea
obiectelor în prezentare;
aplicarea efectelor de animaţie;
susţinerea prezentării.
III. Tipărirea fişierului sau a unei secţiuni;
opţiuni.
IV. Software media:
• deschiderea/
închiderea, navigarea pe CD;
• căutarea
informaţiei;
• utilizarea
mecanismelor de învăţare, verificare şi evaluare în cadrul software
educaţionale.
V. Internet Explorer:
• deschiderea/
închiderea, elementele unei ferestre, navigarea pe internet.
5. SUGESTII METODOLOGICE
Ținând
seama de caracteristicile și
particularitățile elevilor care vor învăța în nivelul al IV-lea prin programul „A
doua şansă“– învățământ primar, facem următoarele
sugestii:
• Programa
va trebui parcursă în întregime pentru ca elevii să dobândească priceperi,
deprinderi şi abilităţi conforme standardelor curriculare de performanţă.
• Elevii
care frecventează cursurile nu vor fi copii, ci preadolescenți, adolescenți
sau chiar adulți, evident cu alte preocupări
decât ale copiilor. Așadar, ceea ce vor învăța trebuie să fie ceva util, practic, iar
TIC-ul poate răspunde acestor nevoi. Toate activitățile
de învățare, exercițiile, produsele realizate de elevi vor
trebui să stea sub semnul pragmatismului.
• Elevii
nu vor învăța TIC pentru a cunoaște calculatorul, ci pentru a dobândi un
instrument de muncă intelectuală, atât în virtutea utilizării lui pentru învățarea la celelalte discipline, cât și pentru o integrare socială și profesională mai facilă.
• Teoria
va ocupa un spațiu mic (15%), iar activitățile practice vor fi preponderente (85%),
punându-se în valoare principiile learning
by playing și learning by doing. Produsele realizate de elevi vor avea o
utilitate practică evidentă: învăț să
folosesc operatorul Word pentru că astfel pot să-mi fac temele la celelalte
discipline, să îmi fac mai ușor
proiectele școlare etc.
• Demonstrația (urmată de exersare) va avea un loc
important: elevilor nu trebuie să li se explice neapărat ce să facă, ci, mai
ales, să li se arate ce și cum să
facă. Abilitatea de a opera eficient la PC se dobândește
ca urmare a unei pedagogii acționale.
• Exersarea
trebuie să ocupe partea cea mai consistentă a timpului alocat studiului. Individual,
în perechi sau în grupuri mici, elevii își vor
forma priceperi și deprinderi de utilizare a
softurilor incluse în programă.
• Ora
de TIC nu înseamnă doar așezarea
elevilor la computere și comanda „Faceți... !“. Nu trebuie să uităm că PC-ul
este doar un instrument, un mijloc și că
trebuie integrat în lecții,
respectând principiile didactice. Aceasta înseamnă că într-o oră elevii vor
lucra și la PC, dar vor îndeplini și alte sarcini didactice. Din acest punct
de vedere, laboratoarele de informatică trebuie să aibă un design organizatoric
bine gândit, o organizare judicioasă a spațiului
didactic care să permită lucrul la calculator, dar și
alte tipuri de activități.
• Resursele
TIC pot permite progresul diferențiat al
elevilor și atunci devine evidentă
posibilitatea de individualizare a instruirii, posibilitatea de învățare prin căutare/ cercetare și descoperire.
• Progresele
diferite ale elevilor pot deschide și
posibilitatea unui învățământ de
tip monitorial: elevii pot fi grupați câte
doi la un computer, unul avansat și unul
începător, cel dintâi sprijinind eforturile de învățare
ale celui de-al doilea, bineînțeles sub
îndrumarea și monitorizarea cadrului
didactic.
• Programa
a fost concepută pentru a putea fi parcursă într-un număr redus de ore. E bine
să presupunem că priceperile și
deprinderile corecte de utilizare a PC-ului se vor forma numai la școală sub îndrumarea cadrului didactic.
• Se
recomandă acordarea unei atenții
speciale siguranței tinerilor pe internet (la
nivelul al IV-lea elevii vor face cunoștință cu internetul), responsabilitatea
privind securitatea datelor și informațiilor, dreptul de autor etc.
Evaluarea
curentă se poate realiza, utilizând:
• software
educaţionale pentru aplicarea cunoştinţelor de nivelul al IV-lea de la diferite
discipline;
• poveşti
ilustrate, benzi desenate, compuneri, scrisori, portofolii, mape tematice.
Evaluarea de modul poate lua forma unei probe practice de tipul:
crearea unui document complex pe o temă dată, conform specificațiilor (vizând abilități și
deprinderi de utilizare a programelor Paint, Word și
Power Point).
6. STANDARDE CURRICULARE DE PERFORMANŢĂ
OBIECTIVE CADRU
|
STANDARDE
|
I. Dezvoltarea abilităţii de utilizare a
calculatorului şi a echipamentelor sale
|
S1. Utilizarea
calculatorului şi a componentelor lui prin respectarea normelor de
funcţionare şi securitate.
S2. Utilizarea
pictogramelor din Start Menu şi a butoanelor şi instrumentelor din programele
Paint Word şi Power Point.
S3. Utilizarea corectă a tastaturii şi a mouse-ului.
|
II. Formarea şi dezvoltarea capacităţii de
procesare a informaţiilor
|
S4. Utilizarea
corectă a termenilor specifici TIC.
S5. Redactarea
unor texte simple. Transpunerea informaţiei sub diverse forme: text,
reprezentare grafică, imagine, multimedia.
S6. Crearea şi
salvarea de fişiere şi directoare.
S7.
Căutarea informaţiei folosind: Search, Windows Explorer.
S8.
Copierea informaţiilor: copy-paste, instalare programe de tip messenger,
skype.
S9.
Îmbunătăţirea, modificarea documentelor prin:
inserare, ştergere, adăugare și prin accesarea altor fişiere.
S10. Accesarea
mediilor de stocare a informaţiilor.
S11. Căutarea
informaţiilor necesare şi la alte discipline studiate în şcoală pentru
realizarea unor lucrări.
S12.
Realizarea unor aplicaţii simple pentru disciplinele studiate.
|
III. Formarea şi
dezvoltarea capacităţii de integrare în societate
|
S13. Respectarea
regulilor de lucru în echipă – învăţare prin cooperare.
S14. Accesarea în siguranță a
internetului.
|
7. BIBLIOGRAFIE
1. w.w.w.edu.ro
– planuri cadru.
2. www.edu.ro
– programe școlare.
3. www.acces-la-educatie.edu.ro
– a doua șansă primar.
4. XXX,
Tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
în procesul didactic – învăţământul primar, Editura Aramis, București, 2001.
5. Pintea
R., Liţoiu N., Ghid de evaluare
informatică şi tehnologia informaţiei, Editura
Aramis, Bucureşti, 2001
AUTORI
Prof. Vasile
Miclăuș,
Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Paul Popescu Neveanu,
Timișoara
Prof. Dimitrie –
Gheorghe Radu, Colegiul Național
Bănățean Timișoara
COORDONATORI
Prof.
Cristiana Boca
Coordonator componenta „A doua şansă“ –
învăţământ primar, Asociația CEDP
Step by Step,
București
Prof.
Gabriela Droc
Coordonator componenta „A doua şansă“ – învăţământ primar,
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului și
Sportului
REFERENȚI
Cercetător
ştiinţific Carmen Gabriela Bostan
Institutul de
Ştiinţe ale Educaţiei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu