CODE::Blocks, scris pentru elevi
1. Cel mai simplu
mod de a crea și executa un program în limbajul C++, utilizând mediul de
programare CODE::Blocks doar pentru operațiunile de compilare și execuție este
următorul:
1.1.
Click dreapta în locul unde vrem să scriem programul. Din meniul contextual
deschis, selectăm NOU și apoi DOCUMENT TEXT. Ca urmare a acestor operațiuni, se
va crea un fișier cu numele : Document text nou. Dublu click pe acest fișier,
și ca atare, se va deschide de către editorul Notepad, o fereastră de editare a
noului fișier text. Scriem în fișierul respectiv tot programul și după ce l-am
terminat de scris, îl salvăm în mod obligatoriu cu extensia “.cpp”, (de exemplu
gogu1.cpp), și apoi închidem fereastra de editare a fișierului text.
1.2.
Click dreapta pe fișier (de exemplu gogu1.cpp) și la DESCHIDERE CU, vom alege
programul CODE::Blocks.
1.3.
După ce se va intra în mediul de programare CODE::Blocks, și vom vedea
programul afișat în fereastra principală, cea mare din dreapta, apăsăm tasta
F9, pentru a compila și executa programul.
2. Pentru a scrie și executa un program în
limbajul C++, utilizând pentru editarea programului tot mediul de programare
CODE::Blocks, veţi proceda astfel:
2.1. Faceţi dublu click pe pictograma
şi va apare pe ecran fereastra de mai jos :
2.2.
Dacă doriţi să creaţi un program nou, veţi proceda astfel : File → New → Empty
file (în meniul de sus),
2.3. Ca urmare, va
apare un ecran ca cel de mai jos :
unde, începând cu linia 1 veţi tasta tot programul
dvs.
2.4.
Dacă doriţi să modificaţi sau să testaţi un program existent în calculator, fie
veţi merge pe discul şi în folderul unde se află fişierul respectiv şi veţi
face cu mouse-ul dublu click pe fişierul respectiv (de exemplu: gogu.cpp), fie
veţi proceda astfel : File → Open
şi va
apare o fereastră Open file, ca cea de mai jos :
unde, veţi merge pe discul şi în folderul unde se află
fişierul respectiv şi veţi face cu mouse-ul dublu click pe fişierul respectiv
(de exemplu: gogu.cpp). Ca urmare, va apare pe ecran textul programului
respectiv :
2.5.
După ce aţi terminat de tastat un nou program sau aţi terminat de modificat un
program existent, acesta trebuie să fie compilat şi executat. Pentru a compila
şi executa un program :
- fie apăsţi tasta F9,
- fie faceţi click cu mouse-ul, pe butonul
al treilea, din a doua linie de butoane, aflată sub bara de meniu de sus.
-fie
mergeţi în meniul de sus la opţiunea Build, unde alegeţi Build and run.
2.6.
În
urma compilării de către calculator a unui program, pot rezulta erori de
compilare. Dacă programul are erori de compilare, trebuie să le eliminaţi,
modificând corespunzător programul şi apoi apăsaţi iar tasta F9.
2.7.
Atunci
când programul nu mai are erori de compilare, va apare o fereastră ca cea de
mai jos, unde vedeţi execuţia programului :
2.8.
Nu
uitaţi să apăsaţi din când în când combinaţia de taste : CTRL + S pentru a
salva programul (toată munca dvs!) sau în meniul de sus: File → Save file as
sau Save all files.
2.9.
Dacă
vreţi să măriţi fontul caracterelor din fereastra cu fond negru unde vedeţi
execuţia programului, procedaţi astfel :
- faceţi cu mouse-ul click dreapta pe bara
de sus a ferestrei cu fond negru unde vedeţi execuţia programului, şi va apare
un meniu derulant,
- selectaţi ultima opţiune a acestui meniu
derulant, adică Properties şi va apare o mică fereastră,
- în această mică fereastră, în bara de
meniu de sus a ei, selectaţi opţiunea Font (a doua din meniul de sus),
- sub rândul pe care scrie Font, se află o
casetă unde există 3 rânduri : TT Consolas, Fonturi raster, TT Lucida console,
- Faceţi click cu mouse-ul pe rândul unde
scrie TT Consolas şi selectaţi în meniul derulant din partea dreaptă aflat sub
cuvântul Dimensiune, numărul 28, de exemplu, - Faceţi click cu mouse-ul pe
rândul unde scrie Fonturi raster şi selectaţi în meniul derulant din partea
dreaptă aflat sub cuvântul Dimensiune, 12X16, de exemplu, - Faceţi click cu
mouse-ul pe rândul unde scrie TT Lucida Console raster şi selectaţi în meniul
derulant din partea dreaptă aflat sub cuvântul Dimensiune, numărul 18, de
exemplu,
- Apoi faceţi click pe butonul OK de jos,
pentru a salva aceste setări.
2.10.
Iată un exemplu de program scris în C++, care este corect din punct de vedere
sintactic (adică nu dă erori de compilare) şi care funcţionează perfect,
executând programul cu mai multe date de intrare :
//
Programul afişează suma cifrelor unui număr citit de la tastatură
#include<iostream>
#include<conio.h> using namespace std; long int n,s,p,uc; int main()
{
cout<<"Tastaţi numărul căruia
vreţi să-i afişaţi suma cifrelor sale : "; cin>>n; s=0; while (n !=
0) {uc = n % 10; s=s+uc; p=p*uc; n = n / 10;} cout<<"Suma cifrelor
numarului citit, este " << s << "\n";
cout<<"Dacă
doriţi să mai testaţi programul şi cu alte date de intrare, apăsaţi orice
tastă";
return
0;
}
3.
Dacă
doriţi să creaţi un proiect nou (adică nu doar un simplu program, ci să puneți
la un loc mai multe entităţi care funcţionează împreună, cum ar fi un program
împreună cu : module de program, subprograme, biblioteci create de către dvs,
etc.), veţi proceda astfel :
3.1.
File → New → Project (în meniul de sus).
3.2.
Ca urmare, va apare o fereastră ca cea de mai jos, în care faceţi click pe
pictograma Console Application şi apoi pe butonul Go (cel din dreapta sus).
3.3.
Va apare o fereastră ca cea de mai jos, unde lăsaţi selectat CPP (rândul doi)
şi apoi faceţi click pe butonul NEXT.
3.4 Va
apare o fereastră ca cea de mai jos, unde, în caseta de dialog aflată sub
Project title, tastaţi numele proiectului, de exemplu : GOGU, iar în caseta de
dialog aflată sub Folder to create project in, tastaţi locaţia (adică discul şi
folderul) unde va fi creat proiectul. Este bine ca numele folderului să fie
format din numele elevului respectiv şi clasa, de exemplu tastaţi :
C:\POPESCU-ION-CLASA-XI-A. Apoi faceţi click pe butonul NEXT.
3.5.
Va apare o fereastră ca cea de mai jos, şi în aceasta faceţi click pe butonul
FINISH.
3.6.
Va apare o fereastră ca cea de mai jos. În partea stângă, sub rândul unde scrie
Workspace, apare un rând unde scrie numele proiectului (GOGU, în cazul nostru),
iar sub rândul cu numele proiectului apare un alt rând pe care este un semn
plus (+), urmat de o pictogramă cu un folder albastru, după care scrie cuvântul
Sources.
3.7.
Faceţi click cu mouse-ul pe semnul plus (+), care se află înaintea folderului
albastru după care scrie cuvântul Sources, şi ca urmare sub rândul pe care
scrie Sources va apare un rând nou unde este o imagine cu un fişier (document)
lângă care scrie main.cpp. Fişierul numit main.cpp conţine un exemplu foarte
simplu de program C++, care se află inclus în mediul de programare CodeBlocks.
Dacă doriţi ca programul pe care îl faceţi să aibă un alt nume, faceţi click
dreapta cu mouse-ul pe main.cpp şi veţi putea astfel redenumi numele
programului aşa cum doriţi. De exemplu îi puteţi zice gogu.cpp.
3.8.
Faceţi dublu click pe main.cpp (sau dacă aţi redenumit programul în gogu.cpp,
este evident că veţi face dublu click pe gogu.cpp !), şi ca urmare va apare în
fereastra din partea dreaptă textul unui exemplu foarte simplu de program scris
în C++, ca mai jos :
3.9.
Modificaţi acest program simplu, astfel : în locul rândului pe care scrie :
cout
<< "Hello world!" << endl;
scrieţi tot textul
programului dvs.
Observaţie : Este
foarte bine să lăsaţi cele 6 rânduri din programul acesta simplu, care sunt
următoarele :
#include
<iostream>
using namespace std;
int
main()
{
...
return 0;
}
întrucât
aceste rânduri trebuie să apară în absolut toate programele !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu